4η Διεθνής Μπιενάλε Ακουαρέλας, Τίρανα, Αλβανία, 2021 / 4th International Watercolor Biennale, Tirana, Albania, 2021


Ηλίανθοι σε βάζο, στάχτη, χώμα, αραβικό κόμμι και χρώματα ακουαρέλας σε χαρτί, 28x 22εκ, 2021, Ιδιωτική συλλογή
/Sunflowers in a vase, ash, soil, arabic gum and watercolor on paper, 28 x 22 cm, 2021, private collection




Κείμενο: Σοφία Ξενέλλη
Ιστορικός Τέχνης, Αρχαιολόγος, Μουσειολόγος 
https://www.linkedin.com/in/sophia-xenelli-19a23a153/ https://uoa.academia.edu/SophiaXenelli

Οι ηλίανθοι του Γιώργου Μέριανου

Ποια μυστικά για τη τέχνη και τη ζωή αποκαλύπτει άραγε μια «νεκρή φύση»; Θα μπορούσαμε ίσως να πούμε, ότι πρόκειται για ένα είδος τέχνης τόσο συδεδεμένο με το παρελθόν και με εμβληματικές φιγούρες της ιστορίας της τέχνης, ώστε να φτάνουμε σε σημείο να επιβεβαιώνουμε το όνομά του και να το καθιστούμε νεκρό δια της απουσίας του βλέμματός μας στο παρόν του. Ας κάνουμε λοιπόν μια προσπάθεια, με αφορμή τη συμμετοχή του εικαστικού Γιώργου Μέριανου στη 4η Διεθνή Μπιενάλε Ακουαρέλας στα Τίρανα, να επαναπροσεγγίσουμε το είδος αυτό της τέχνης δίχως να αγνοούμε τις σύγχρονες δημιουργίες.

Άλλωστε, οι Ηλίανθοι του Γιώργου Μέριανου είναι ένα έργο το οποίο, αν και σύγχρονο, καταφέρνει να μεταφέρει στο σήμερα προαιώνιους και διαχρονικούς, κατά πως φαίνεται, προβληματισμούς για τη σχέση φύσης-τέχνης και τη διαχείριση της σχέσης αυτής τόσο από τον καλλιτέχνη, όσο και από τον άνθρωπο γενικότερα.

Η στάχτη, τα απομεινάρια δηλαδή μιας παρελθούσας ύλης, γίνονται στα χέρια του καλλιτέχνη το δομικό υλικό για τη γέννηση του εικαστικού έργου. Λαμβάνοντας υπόψη μας το υλικό αυτό, ερχόμαστε αντιμέτωποι με την κυριολεξία του έργου, στο οποίο παρουσιάζεται πράγματι μια νεκρή φύση και όχι απλά η αναπαράσταση αυτής. Ωστόσο, το έργο του Γιώργου Μέριανου δεν διέπεται από έναν μόνο χαρακτήρα, δεν εγκλωβίζεται στην κυριολεξία, αλλά αμφιταλαντεύεται, όπως η ζωή αλλά και η ίδια η ανθρώπινη φύση, ανάμεσα σε δυο οδούς. Αντιθετικά δίπολα αναδύονται εμφανώς μέσα από το έργο, με το φωτεινό κίτρινο να αντιστέκεται στο σκοτεινό φόντο, το καθαρό χρώμα να συνομιλεί με την πλασμένη από στάχτη και χώμα σκιά και την κυριολεξία να γίνεται -εν τέλει- το δομικό υλικό ενός μεταφορικού εικαστικού λόγου.

Θαυμάζουμε συχνά τα εντυπωσιακά χωράφια με τα μεγαλόπρεπα ηλιοτρόπια στη διαδρομή μας για κάποια εκδρομή. Κατά πόσο έχουμε παρατηρήσει ότι τα άνθη τους ακολουθούν τον ήλιο κατά τη διάρκεια της ημέρας και στρέφονται πάλι προς την ανατολή το πρωί; Πρόκειται για μια ζωογόνα διαδικασία, η οποία τίθεται βίαια σε παύση με την εκρίζωσή τους. Η εκρίζωση αυτή πραγματοποιείται από ένα «αόρατο» χέρι και αποτελεί ένα τραγικό συμβάν, το οποίο δεν απεικονίζεται, αλλά υπονοείται ευκρινώς μέσα από τις δραματικές φωτοσκιάσεις του έργου και τα σκυμμένα άνθη των λουλουδιών. Ο καλλιτέχνης επιλέγει να απεικονίσει το αποτέλεσμα του εγκλήματος της εκρίζωσης, κατά τον ίδιο ίσως τρόπο που στο αρχαίο δράμα παρουσιάζεται επί σκηνής μόνο το αποτέλεσμα της βίαιης πράξης και ποτέ η ίδια η βία. Κάτι τέτοιο ωστόσο, δεν συνιστά απόκρυψη της βιαιότητας, αλλά ίσως μια πολύ πιο ηχηρή παρουσία της δια του αποτελέσματός της.

Οι ηλίανθοι τοποθετούνται από το ίδιο αόρατο χέρι σε ένα βάζο και στέκουν αποπροσανατολισμένοι έχοντας χάσει τη σύνδεση τους με τη γη και τον ήλιο. Και όμως, παρά την εμφανή καταβολή τους οι ηλίανθοι αυτοί δείχνουν να μην εγκαταλείπουν. Οι ευδιάκριτες φόρμες των λουλουδιών αντιπαραβάλλονται με τις ανοιχτές και αβέβαιες φόρμες στο κάτω μέρος της σύνθεσης. Το βάζο δείχνει να μην περικλείει αποτελεσματικά τους ηλίανθους, μιας και ο καλλιτέχνης έχει επιλέξει να αποδώσει το βάζο με δυσδιάκριτα περιγράμματα, καθιστώντας το ρευστό και ανίκανο να επιτελέσει τον σκοπό του περιορισμού. Οι ηλίανθοι μοιάζουν να ξεχύνονται στη σύνθεση μα και πέρα από αυτή, σε μια εικαστική υπερχείλιση που αγγίζει την αντίληψη του θεατή, αμφισβητώντας τόσο τα όρια του βάζου όσο και της ίδιας της σύνθεσης. Κάπως έτσι στα χέρια του καλλιτέχνη το θύμα της εκρίζωσης αποθυματοποιείται και διεκδικεί τη θέση του σε ένα νέο χώρο. Πρόκειται όμως για ένα μόνο χώρο ή μήπως το εκριζωμένο αυτό φυτό δύναται να αποκτήσει ρίζες σε πολλαπλούς χώρους; Οι ηλίανθοι υπάρχουν αρχικά στη σκέψη του καλλιτέχνη, ύστερα τοποθετούνται στο χαρτί και όταν το έργο θεαθεί αποκτούν και άλλο χώρο ύπαρξης, στην αντίληψη του θεατή. Και από εκεί πια χάνουμε το λογαριασμό των νέων τόπων στους οποίους μπορεί να ριζώσει και να αναπτυχθεί το φυτό αυτό. Οι πνευματικοί τόποι όπου βρίσκουν τη θέση τους οι ηλίανθοι είναι πια άπειροι. Για κάποιον οι ηλίανθοι μπορεί να είναι μια παιδική ανάμνηση από μια εκδρομή, για κάποιον άλλον η ελπίδα σε μια σκοτεινή μέρα, το σίγουρο είναι ότι από τη στιγμή της παρουσίασής του το έργο έχει ριζώσει σε τόσους πολλούς διαφορετικούς τόπους που δεν υπάρχει πια χέρι ικανό να το ξεριζώσει. Η μαγεία της τέχνης είναι να φυτεύει σπόρους και να μας δίνει την ευκαιρία να τους φροντίσουμε ώστε να μεγαλώσουν και να ανθίσουν και να μπορούμε κι εμείς να «ηλιοτροπίζουμε» και να βρίσκουμε το φως ακόμα και στα σκοτάδια μας. 

Θα ήθελα να κλείσω με μια φράση από την Αισθητική Θεωρία (1) του Adorno που ένιωσα ότι απηχεί έντονα το έργο αυτό: «Η τέχνη θέλει ακριβώς με την προϊούσα της εκπνευμάτιση, με το χωρισμό της από τη φύση, να ανακαλέσει αυτόν το χωρισμό, εξαιτίας του οποίου υποφέρει και ο οποίος είναι πηγή έμπνευσης γι’ αυτή». Κάθε τέλος λοιπόν κι αρχή, αρκεί να μάθουμε να διακρίνουμε μέσα από τη στάχτη τους σπόρους της δημιουργίας∙ αυτόν το βαθύ εκπαιδευτικό ρόλο έχει η τέχνη, και γι’ αυτό βρίσκουμε συχνά το καταφύγιό μας σ’ αυτή.

(1) Theodor W.Adorno, Αισθητική Θεωρία, μτφρ. Λευτέρης Αναγνώστου, Αθήνα: Αλεξάνδρεια, 2000, σ. 162.

/The sunflowers of visual artist George Merianos

Writer: Sophia Xenelli 
Art Historian, Archeologist, Museologist
https://www.linkedin.com/in/sophia-xenelli-19a23a153/
https://uoa.academia.edu/SophiaXenelli

What kind of secrets regarding the concepts of art and life are hidden in the artistic style of ‘still life’? It could be argued that ‘still life’ is an artistic style that is so deeply interconnected with the past and with iconic figures in the history of art that the only confirmation of stillness in it can be traced in the absence of our awareness for its current state. Prompted by George’s Merianos participation in the 4th Tirana International Watercolour Biennale, an effort will be made for a re-approach of the still life artistic style, this time taking into consideration more contemporary creations.
Furthermore, The sunflowers  by George Merianos is a work of art that despite its contemporary nature manages to convey to the current day what seems to be ancient and intertemporal concepts regarding the correlation between art and nature, as well as insight regarding the management of such a correlation by the artist, or any human being in general.
Ash, the remnants of matter long gone, becomes the main structural material through which the creator’s intention manifests as art. Taking into consideration this specific material, we come into confrontation with the literalism in this work of art, which manifests as an indeed still life, and not just a representation of it. However, George’s Merianos work is not governed by just a single dimension. It oscillates between two different dimensions mirroring life and the human nature itself. Conflicting binaries are evidently present within the artistic work, with the bright yellow colour of the flowers resisting the dark background, and the clean colour confabulating with the shadows that are made from ash and soil. Consequently, the literalism in the sunflowers becomes the structural material of a metaphorical visual discourse
Frequently we tend to admire the magnificent sunflowers during a field trip, but how often do we pay attention to the fact that those flowers follow the sun during the day only to turn to the east during morning time. This is a vivifying process that comes into a violence pause when the flowers are uprooted. The reification of such a tragic event within the artistic discourse, is actualised by an ‘invisible’ hand that is not directly depicted, rather it manifests through the dramatic shading of the work as well as the sullen sunflowers. The artists chooses to depict the violent outcome of the criminal act of uprooting the flowers in a manner similar to ancient drama by choosing to depict only the outcome of an act of violence, and not the act itself. This by no means comprise for concealment of violence. Moreover it makes up for a more sounding presence of violence, by depicting its outcomes.
The same ‘invisible’ hand that uproots the sunflowers, place them into a vase in which they stand disoriented having lost their connection with the earth and the sun. Despite their apparent debilitation those sunflowers seem to not resile from life. The clearly pronounced forms of the flowers come in contrast with the bright and uncertain forms in the bottom of the artistic composition. The vase seems to have failed in effectively enclosing the sunflowers, since the artist has chosen to depict the vase with obscure outlines making the vase appear cold and unable to fulfil its purpose of enclosing the sunflowers. On the other hand the sunflowers seem to effuse into the composition, as well as beyond it in an artistic overflow that touches the perception of the observer, making him/her doubt the boundaries of the vase, but also of the composition as a whole. In such a manner and through the hands of the artist the victim of the uprooting is devictimised and is able to claim its place in a newly defined space. However, is that space singular or is it possible for the uprooted sunflowers to put down their roots in multiple spaces? The depicted sunflowers exist primarily unto the conception of the artist. Later on their depiction on paper, and finally after the work of art has been seen into the thoughts of the observer. From that point onward the number of spaces in which the sunflower can spur roots and evolve is untraceable, since the spiritual places in which this can manifest are unlimited. For someone those sunflowers might be the childhood memories of a field trip or a light of hope in a dark day. The only thing that we can be sure of is that the artistic work, since the moment of its presentation into the public, has been rooted in so many different spiritual places that there is no hand able to uproot it anymore. Such is the magic of art, to offer us the seeds and give us the opportunity to nurture them so they grow and blossom enabling us in return to find a glimmer of light within the darkness, just like the sunflowers.
I would like to conclude with a phrase from Adorno’s aesthetic theory, that I feel resonated deeply with the specific work of art. ‘Precisely through its progressive spiritualization, through its division from nature, art wants to revoke this division from which it suffers and which inspires it.’ Any ending can be the beginning of something new, as long as we learn how to discern the seeds of creation through the ashes. Art must fulfil this deep educational role, and that is precisely why we seek shelter in it.